antheinzuidamerika.reismee.nl

Rio de Janeiro!

Ola amigos,

De nacht van zondag op maandag zijn we om 02u00 richting de luchthaven vertrokken. Om 3u45 gingen we de lucht in..op naar RIOOOO!! Na een vlucht van 5u kwamen we aan in de internationale luchthaven Galeão - Antonio Carlos Jobim van Rio. Meteen na aankomst namen we een bus die ons richting de luchthaven Santos - Dumont bracht. Van hieruit namen we een taxi richting ons hostel nl. Books Hostel. Dit hostel heeft alles naar wens. Alles is er heel proper, gratis internet, gratis ontbijt (heel lekker en uitgebreid), toplocatie en de uitbaters zijn zeer behulpzaam. En dit alles voor maar slechts 140 euro voor 4 overnachtingen voor 2 personen. Ziezo, tot zover wat betreft de reis tot ons hostel. Hieronder zal ik jullie nu in een soort van ‘headlines' vertellen wat we allemaal gezien hebben in Rio, aangezien dat wat overzichtelijker is.

Dag 1: Escadaria Selaron in Santa Teresa & Lapa
Maandag zijn we Santa Teresa* & Lapa* gaan verkennen. Op ongeveer 5 min. wandelen van ons hostel bevonden zich de bekende kleurrijke trappen van Santa Teresa nl. Escadaria Selaron. Ook het viaduct waar het bekende treintje van Santa Teresa over rijdt lag op 5 min. van ons hostel. Helaas rijdt dit treintje nu niet meer omdat er 6 maanden geleden een zwaar ongeluk is gebeurt met dit treintje. De straten in Santa Teresa en Lapa zijn heel heuvelachtig tot zelfs bergachtig en je kan er genieten van prachtigeuitzichten.

Santa Teresa*: een soort Montmartre, maar dan zonder het toerisme van deze Parijse wijk. De grote mooie huizen, die leegstonden sinds de wijk door de favela's omringd werd, zijn nu bewoond door kunstenaars en bohemiens.

Lapa*: In deze oude wijk met smalle straatjes en trappen woont een vrij arme bevolking. Lapa is een van de meest authentieke wijken van Rio, berucht om zijn wilde nachtleven. Hoewel de bulldozers hier niet stilliggen en het stadsgedeelte er elk jaar anders uitziet, is er een tendens om oude elementen te bewaren en te herstellen wat er bestaat, zonder al te veel te vernielen. Ondanks deze evolutie heeft Lapa zijn volkse karakter en zijn slechte reputatie van drinkers- en prostitutiebuurt (veel travestieten) bewaard.

Dag 2: Maracanã, Rio Zoo & Jardim Botânico

Dinsdag hebben we de bus genomen richting het stadion van Maracanã - Estádio Mário Filho, met zijn 108.000 plaatsen een van de grootste ter wereld. Met mijn Mouloudje als voetballiefhebber was dit natuurlijk een absolute must. In 2014 zal hier de finale van het WK gehouden worden. Momenteel zijn ze dus ook volop aan het werken om het stadion tijdig klaar te krijgen. Omwille van de werkzaamheden hebben we dus helaas het stadion niet kunnen betreden. Na het bezoek aan Maracanã zijn we doorgewandeld naar de Zoo. Voor maar slechts 6 reais (± 2,5 euro) per persoon hadden we een ticket. Een mooi groot park met prachtige kleurrijke fauna & flora. Echt super!

Laughing
De prachtige kleurrijke vogels zoals Araras, Toekans,... waren mijn favorieten aangezien we dit in België niet kunnen bewonderen. Na terugkomst van de Zoo hebben we de bus naar Jardim Botânico genomen. Een heel groot (140 ha) en rustig park met mooie exotische bloemen, planten en bomen (meer dan 8000 soorten). De avond hebben we nog gezellig doorgebracht in Lapa en zo hebben we alweer kunnen genieten van een zalige, zonnige dag in het mooie Rio.

Dag 3: Corcovado, Pão de Açúcar & Rio Sul

Woensdag, de grote langverwachte dag! Corcovado (het Christusbeeld) & Pão de Açúcar (Suikerbroodberg) stonden namelijk op het programma. Om 9u vertrokken we vol ongeduld richting het Christusbeeld. Helaas was het weertje ons niet goedgezind die dag, veel bewolking en regen. Eens aangekomen in ‘Laranjeiras' hadden we 2 keuzes. Ofwel konden we een treintje nemen dat ons rechtstreeks naar het Christusbeeld bracht ofwel konden we met een minibusje naar boven. Dit minibusje stopte ook nog op 2 andere plaatsen met prachtige uitzichten en had als eindhalte het Christusbeeld. Beide keuzes waren aan dezelfde prijs. Wij hebben uiteraard dan ook gekozen voor het minibusje. De 1ste twee stopplaatsen waren super! Prachtig uitzicht over Rio! Eens aangekomen bij de ingang om het Christusbeeld te gaan bewonderen kregen we minder goed nieuws te horen

Sealed
. Er werd ons namelijk verteld dat het zo mistig en bewolkt was dat er niks te zien was, geen uitzicht over Rio en ook het Christusbeeld was niet zichtbaar. Uiteindelijk hebben we toch besloten om een ticket te kopen om naar het Christusbeeld te gaan met de hoop dat de Brazilianen wat overdreven zouden hebben en dat we dus toch iets zouden kunnen zien. Maar helaas, de Braziliaantjes hadden niet overdreven, onze Christus zat inderdaad verstopt achter de wolken en mist en er was ook totaal geen uizicht, alleen maar wolken en mist rondom ons
Frown
. Serieus balen was dat! We hebben dan een hele poos zitten wachten tot het wat zou opklaren. Af en toe kwam onze Christus heel even door de wolken heen piepen. Wanneer dit zich voordeed volgde er een luid applaus en schoot iedereen meteen in actie om Christus op beeld vast te leggen. Nadat we Christus een 4 tal keer gezien hadden voor ongeveer 10 seconden zijn we terug naar beneden gegaan. Daar aangekomen namen we de bus richting Pão de Açúcar. Met wat schrik in het hartje voor hetzelfde scenario als bij het Christusbeeld kochten we onze tickets om naar boven te gaan. Veel keus hadden we immers niet aangezien we maar 4 dagen in Rio verbleven en we al aan onze 3de dag zaten moesten we deze dag gaan, want voor de volgende en meteen ook al de laatste dag hadden we al een favela tour in Rocinha (= grootste favela van Zuid - Amerika) gepland. Onderweg naar de top van de Suikerbroodberg zagen we de bui al hangen (letterijk en figuurlijk). Ook hier hingen veel wolken in de lucht en er viel amper iets te zien. Wat een zonde! Ik had mijn bezoekje aan deze 2 toplocaties wel wat anders voorgesteld nl. Zonnig weertje, picknickje en hier en daar een aapje te zien krijgen, maar helaas! Niet alles gaat altijd zoals we het in ons kopje hebben. Op de top van de berg aangekomen was er een klein stormachtig weertje (zie foto's). Ik ben dan nog samen met Mouloud op apenzoektocht geweest, maar helaasniks gevonden! Eens terug beneden en volledig uitgewaaid hebben we de bus naar Rio Sul (= immens groot shoppingcenter) genomen om iets te eten en wat op te drogen. Hierna zijn we terug naar ons hostel gegaan. Wat een dag!

Dag 4: Rocinha, herbezoek aan het Christusbeeld, Copacabana & Ipanema

Donderdag, onze laatste dag in het prachtige Rio. We begonnen de dag met een rondleiding in Rocinha (= grootste favela van Zuid - Amerika). We werden om 9u opgehaald in ons hostel door Patrick (onze gids). Daarna gingen we nog enkele andere personen ophalen (Een multiculturele groep: Uruguayaanse, Britten, Australiërs & Israeliers). Eens aangekomen in Rocinha werden we met een moto naar boven gebracht. En amaai, stevig ritje was me dat weer! Vanaf daar ging onze rondleiding van start. Super! Patrick gaf ons veel informatie en liet ons alles zien. Hij bracht ons naar verschillende plekken waar we een heel goed uitzicht over de hele favela hadden. Amaai, enorm groot! Dit bezoek helpt je om Rio en al zijn contradicties beter te begrijpen. Zoals je kan zien op de foto is er een enorm contrast tussen rijk en arm. Aan de ene kant bevindt zich het rijke gedeelte (Leblon) en vlak daarnaast de grootste favela van Zuid - Amerika nl. Rocinha. Je kan er duidelijk zien hoe de mensen leven en hoe ze georganiseerd zijn in gemeenschappen. Je maakt kennis met de sociale programma's die er uit de grond zijn gestamt zoals de kinderopvang waar we ook geweest zijn. Hier worden de kinderen gratis opgevangen op voorwaarde dat beide ouders officieel werk hebben. Een deel van ons geld voor deze rondleiding gaat naar dit project. Ook hebben we nog een leuk muzikaal optreden gekregen van enkele kids met bijbehorende danspasjes. Zij werden hiervoor dan ook beloond door ons en onze andere groepsleden met wat centjes. Ikheb enorm uitgekeken naar deze favela tour en vond het dan ook super! Tip: als je ooit naar Rio gaat is de favela tour in Rocinha een absolute must! Hierna zijn we naar Copacabana & Ipanema geweest. Heel mooi, maar helaas was het geen strandweer. Nog steeds veelbewolking. Na de strandbezoekjes besloten we om terug te keren naar het Christusbeeld in de hoop dit keer wel een duidelijk beeld van Christus te kunnen zien. Dit keer namen we het treintje naar boven. En ja hoor, we hadden meer geluk dan de dag voordien. Dit keer konden we Christus duidelijk zien. Halleluja!

Laughing
Eind goed al goed!

Copacabana*: een strandwijk met een legendarische naam. Het strand is 4,5 km lang en strekt zich uit tussen de landtong waarop de Suikerbroodberg staat in het noorden en de punt van Arpoador in het zuiden. In het Quechua betekent copa ‘lichte plaats' en caguana ‘blauwe wateren'.

Ipanema*: is heel wat chiquer dan Copacabana en de mensen besteden er meer aandacht aan hun look. Voor de meeste vrouwen is het een sport om zoveel mogelijk te tonen.

Ziezo, tot zover ons 4-daagse avontuur in Rio, een stadmet de meest bizarre wonderen der natuur, als je het mij vraagt!

Site favela tour in Rocinha: http://bealocal.com/about-us

Quote of the week: Don't be a gringo, be a local! (gringo = stranger)

Tot de volgende!

Gertha & jan

Wat een mooi belevenis die je voor gans je leven meedraagt , nog veel groetjes uit Bocholt.

mama

Amai, wat een leuke belevenissen in Rio. Ik kan mij voorstellen dat het contrast tussen arm en rijk daar heel goed zichtbaar is. Moet een raar gevoel geven. Alleszins is Rio voor jullie een hele ervaring geweest!
Ik kijk vooral uit naar de foto's die je hopelijk hiervan nog op je blog gaat zetten zodat wij ook wat kunnen meegenieten van "Rio".

Jade

Hello!
Machtige verhalen & foto's op facebook Anthe!
Just remember that one day we will be there together ;)!
Dikke kus x

Anthe

Merci & jep doe ik! ;)
Groetjes!! xxx

giske

vind het super om via jou wat meer te leren over Rio. denk dat het inderdaad een stad is van mega grote contrasten. hoorde van jouw mama dat mouloud vandaag terug komt. zal wel beetje harde dobber zijn voor jullie. maar vind wel super dat hij de reis heeft ondernomen. zo weet hij exact over wie en wat het gaat als jij terug bent hè. als je het nu wat moeilijk hebt denk dan maar aan wat je al hebt kunnen verwezenlijken en wat je nog voor die kinderen kunt betekenen, das serieus de moeite. grtjs

Trotse zus Merle

Amaaai..wat een ervaring! Ik ben JALOERS! :P