antheinzuidamerika.reismee.nl

Reflectie: De kracht van ARCA !

Oi gente,

In deze update volgt een korte reflectie over mijn visie binnen het project ARCA...

Er zijn miljoenen kinderen op de wereld die geen toegang hebben tot sport- en spelactiviteiten. Gelukkig zijn er organisaties die met sport- en spelprogramma's de levens van kinderen in de meest achtergestelde gebieden ter wereld, wil verbeteren. Een mooi voorbeeld van zo'n organisatie is ARCA. Door het aanbieden van sport- en spelprogramma's bieden ze de kinderen in de favela's de kans tot een betere toekomst. Zo krijgen de kinderen in de surfschool bijvoorbeeld een opleiding tot surfleraar en ook het Engels wordt hen bijgebracht. Babu & Wilkison (surfleraars van ARCA) zijn hiervan een mooi voorbeeld. Zij zijn beide als ‘student' begonnen in de surfschool en zo uiteindelijk uitgegroeid tot surfleraar in ARCA. Daarbij spreken ze ook beide goed Engels dankzij de lessen in ARCA. Knap toch! Voor hen is ARCA dus heel belangrijk, aangezien zij zelf hebben ervaren welke positieve impact ARCA in hun jeugd heeft gehad. Ze zitten er dan ook heel erg mee in dat het momenteel niet goed gaat met ARCA omwille van financiële problemen. Vorige zomer toen ik hier was, om de werking van ARCA al eens te bekijken, heeft Wilkison een groot deel van zijn jeugdjaren aan mij verteld. Ik kan jullie verzekeren dat hij geen gemakkelijke jeugd achter de rug heeft en dat zijn kansen niet zomaar voor het grijpen lagen. Knap dat hij toch zijn eigen weg & het rechte pad heeft kunnen vinden! (Hetzelfde geld voor Babu) Als ik dan terugblik op mijn eigen zorgeloze jeugd, waarin ik alles heb gehad (en nog steeds heb) om gelukkig te zijn, besef je des te meer dat dit niet zo vanzelfsprekend is. In tegenstelling tot hen krijgen wij alle kansen voor ons, we moeten enkel maar ons best doen om ze met beide handen te grijpen. Voor vele andere is dit niet zo vanzelfsprekend, zij moeten vechten voor hun kansen in het leven. De kans om verder te studeren, om werk te vinden, op een gezonde enveilige woonplaatsenz....

De resultaten van het werk van ARCA zijn hier dagelijks te zien: blijere, gezondere kinderen met een positief zelfbeeld. Ondanks het feit dat veel kinderen hier geen ideale thuissituatie hebben, lijken ze toch goed opgevoed te zijn. Ze zijn steeds beleefd en behulpzaam. Ik ben er zeker van dat dit zonder ARCA en hun goede werking niet steeds het geval zou zijn. ARCA leert de kinderen vele sociale vaardigheden zoals: samenwerken, respecteren en waarderen van leeftijdsgenoten, behulpzaam zijn, zich houden aan regels en afspraken, luisteren, discipline, enz... Dit alles is heel goed zichtbaar binnen de organisatie. Kinderen moeten tijd hebben om te spelen en er moeten natuurlijk veilige speelplekken zijn met ongevaarlijk en leuk speelgoed. Dit geldt voor alle kinderen, dus ook voor kinderen in de favela's, want spelen en sportenis belangrijk voor de ontwikkeling van een kind!

Quote of the day: ‘Toda criança tem direito de brincar'/ ‘Every child has the right to play'

Weetjes

  • Volgende week donderdag hebben we een ‘meeting' met Milza & Wilkison, waarin we zullen praten over de situatie van ARCA en zullen bekijken hoe we ARCA kunnen verder helpen met ons sponsorbudget. Ik hou jullie op de hoogte!
  • Zaterdagavond zijn we nog naar het verjaardagsfeestje van Mauricio geweest. Leuk!
  • Zondag ben ik naar een surfwedstrijd (georganiseerd door Wilkison) gaan kijken! Nadien ben ik door Wilkison uitgenodigd om bij zijn thuis te gaan eten.(foto's van de surfwedstrijd volgen hopelijk nog..)

Tot de volgende update!

Wink

Ps: Allen duimen dat er in de toekomst een goede sponser zal tevoorschijn komen, die ARCA er terug helemaal bovenop kan helpen voor een lange tijd.

Reacties

Reacties

mama

Anthe, ik ben ontroerd door jouw mooi aangrijpend verhaal ! Ik sta volledig achter jouw mening dat 'alle' kinderen in de wereld het recht hebben op een zo zorgeloos mogelijke kindertijd waarin ze zich ten volle kunnen ontplooien. Dit is de beste basis voor hun verdere leven en toekomst.
Dankzij ARCA krijgen deze kinderen een betere kans en ben ik apetrots dat jij hierin een positief steentje kan bijdragen.
Maak je dromen zoveel mogelijk waar !

giske

hey anthe zo zie je maar hoe gelukkig we zijn op het goede plekje geboren te worden ! gelukkig zijn er nog witte raven die zich het lot van deze kinderen aantrekken en die ons dit ook proberen aan ons verstand te brengen. tis een moeilijke tijd om sponsers te vinden op het ogenblik denk ik maar ik hoop dat ARCA kan blijven werken. aan jou zal dat alvast niet liggen. straffe madam jij

papa

ik doe mijn best om jou verhaal de nodige steun te bieden !
I do my best to make your story the necessary support!
Eu faço o meu melhor para fazer a sua história o apoio necessário!

Trotse zus Merle

Wij mogen inderdaad van geluk spreken met zo'n goede en leuke thuis waar we onze dromen mogen waarmaken! Het is mooi om te zien dat er toch mensen zijn die hun steentje willen bijdragen voor de toekomst van anderen kinderen! En ik ben fier dat ik kan zeggen dat mijn zus één van die mensen is! Je levert daar prachtig werk en we blijven duimen dat er een goede sponsor tevoorschijn komt!
Veel succes Anthe! X

Anthe

Dankuwel allemaal voor de leuke reacties alweer! :) xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!