antheinzuidamerika.reismee.nl

Chegando a Fortaleza & projeto 'ZiZi'

Ziezo, hier zijn we dan..veilig en wel aangekomen in Fortaleza. In de luchthaven werden we opgewacht door Babu en Wilkinson (surfleraars van ARCA), Audilene, Helton en Ana Ellen (enkele kids van de surfschool). Na dit leuke ontvangstcomité stapte we samen met de hele bende de ‘superkombi’ van ARCA in en werden we naar ons studentenhuis (= verblijfplaats) gebracht. De kamers zijn hier alles behalve proper…vuil dus! De komende dagen zal ik mijn kamer + badkamer dus toch maar eens een flinke poetsbeurt geven. De eerste overnachting was vooral héél WARM..veel slaap is er dus nog niet aan te pas gekomen. De volgende morgen werden we om 6u30 opgehaald door Wilkinson, die ons met de ‘superkombi’ naar ZiZi bracht. Het project ZiZi ligt in de sloppenwijken en de buurt/omgeving is extreem vuil en ook niet bepaald één van de meest veilige plekken hier. Wilkinson en Milza (= coördinator van ZiZi) hebben ons duidelijk gezegd wat we zeker en vast moeten vermijden. De buitenactiviteiten van ZiZi gaan door op een soort van “grasveld” (meer bepaald een soort van mini-vuilnisbelt..overal afval, paarden, geiten en honden die gewoon over het veld lopen waar de activiteiten van de kids doorgaan en ook de geur is er ook niet altijd even aangenaam. Vlak naast het grasveld ligt een treinspoor waar regelmatig een trein voorbij raast). Conclusie: alles behalve een veilige en efficiënte accommodatie om les te geven, maar ze moeten roeien met de riemen die ze hebben. In ZiZi zijn er 4 vaste groepen (turmas) opgedeeld naargelang de leeftijd van de kids nl. 5 en 6 jaar (turma: vermelho); 7 en 8 jaar (turma: azul); 9 en 10 jaar (turma: amarelo); 11 en 12 jaar (turma: verde). De groepen worden zichtbaar gemaakt aan de hand van gekleurde vestjes (coletes). De kinderen die ingeschreven willen worden in ZiZi zijn verplicht om naar school te gaan anders mogen ze niet deelnemen aan de verschillende lessen/activiteiten van ZiZi. Deze voorwaarde geldt ook voor de kids van de surfschool (gelegen in Barra do Céara). De kinderen hebben twee keuzes: ofwel kiezen ze ervoor om in de voormiddag naar school te gaan en dan mogen ze in de namiddag naar ZiZi komen ofwel omgekeerd. De kinderen gaan hier dus maar een halve dag naar school. Het ZiZi-complex bestaat uit verschillende kamers nl. brinquedoteca (= speelkamer); Sala de leitura (= studiekamer waar o.a. lessen wiskunde en taal gegeven worden); de knutselkamer (het woord spreekt voor zich) en verder is er ook nog een overdekte open ruimte waar verschillende activiteiten doorgaan, een eetruimte waar de kids een lunch en een tussendoortje krijgen, een materiaalruimte en tot slot ‘het grasveld’ (o campo) waar de buitenactiviteiten doorgaan.

In de sportlessen/activiteiten die gegeven werden is nog veel verbetering nodig. Het rendement ligt bijvoorbeeld vaak veel te laag en ook over de organisatie wordt niet goed nagedacht. Hetgeen wel positief is het feit dat na afloop van de activiteiten alle lesgevers gaan samen zitten en samen reflecteren over wat slecht was en hoe dit aangepast kan worden. Hetgeen vooral nog ontbreekt bij de lesgevers is het aanmoedigen/motiveren van de kids en het aanbieden van variaties. De reflectie na afloop van de lessen wordt begeleid door een ervaren lesgever, de andere lesgevers zijn nog in hun leerfase/opleiding. Hetgeen mij deze dag ook vooral is opgevallen is het feit dat de lesgevers van de surfschool veel professioneler zijn in hun aanpak van de lessen, omgang met de kids en organisatie van de activiteiten. In tegenstelling tot de ervaren lesgevers van de surfschool zijn de lesgevers van ZiZi zeker nog voor verbetering vatbaar.

Nadat we de hele dag op ZiZi hebben doorgebracht zijn we nog de nodige inkopen gaan doen, waarna we nog iets zijn gaan eten samen met 2 huisgenoten (een Duitser & een Braziliaan).

Ziezo, de 1ste dag was al meteen een drukke, maar interessante dag waarbij we veel indrukken hebben opgedaan omtrent de werking van ZiZi.

Tot slot nog enkele weetjes:

• Tijdens de vlucht hadden we elk een tv scherm voor onszelf waar we verschillende films naar keuze konden bekijken, muziek op konden beluisteren, enz…Wat een luxe!
  • Niemand krijgt mijn naam hier fatsoenlijk uitgesproken..veel te moeilijk volgens de Brazilianen.
  • Momenteel verblijven er in ons studentenhuis nog 3 andere huisgenoten (een Duitser, een Braziliaan en een Spanjaard)
  • Onze huisbazin is een heel vriendelijke oude vrouw, maar heeft het poetsen van de kamers precies al voor een heel lange tijd opgegeven.
  • Carnaval komt eraan!
  • Het is hier WARM!

Valeuuu!

Ps: Mama, papa, Jade & Merle..bedankt voor de leuke kaartjes! Héél leuk!

mama

Amai Anthe, nog maar zo kort daar en al zoveel indrukken opgedaan. Als ik je interessant verhaal lees vind ik het eigenlijk wel goed dat er nog zoveel verbetering mogelijk is bij de lesgevers van ZIZI. Hier kunnen jullie misschien een leuke stempel drukken door hen een heel aantal tips te geven om het rendement voor de kinderen op te drijven en de afwisseling en creativiteit bij te werken. Ik ben ervan overtuigd dat je hier, samen Philip, nog het nodige veldwerk kan verrichten.
Wat je kamer betreft geef je het inderdaad best een hele grondige poetsbeurt zodat je toch een proper gevoel in je eigen ruimte hebt.
Leuk dat je toch nog enkele andere medestudenten hebt. Allé Anthe, ik kijk al met veel ongeduld uit naar je volgende verhaal.
Dikke knuf xxx

tante mimi

Whaw! D'as al direct inderdaad een drukke dag. Zo te lezen kunnen Jullie deze lesgevers van Zizi nog heel wat bijbrengen. Wel fijn dat Jullie daar nu toch wat tijd voor hebben, want dit zal toch wat tijd in beslag nemen. Poets goed en tot gauw. Xxx

papa

Tip ! Indien ze je naam zo moeilijk kunnen uitspreken, probeer het eens met "Anthos"?!
Zo te horen (en te zien op foto's) is er toch nog werk aan de winkel in dit "Zizi-project".
Veel groeten aan Milza van mij en zeg maar dat ik hier nog wat sponsorkontakten probeer "warm" te krijgen.
Zeker met jou indrukken en verhalen zijn de noden voor hulp en ondersteunen goed te illustreren !!!
Tot vlug en ook groeten aan Philip.

Hotel Casa Dona Rosa Cumbuco

Hallo Anthe
Mooi dat je weer in Brazilie bent en zulk geweldig werk doet! Als je er de tijd voor kunt vinden ben je altijd welkom in Casa Dona Rosa!Roos en ik wensen je alle succes en een leuke tijd!
Gerrit en Roos Horsten
Casa Dona Rosa Cumbuco

Anthe

Bedankt voor de leuke reacties allemaal, leuk dat jullie mijn verhalen volgen! Heb het hier héél erg naar mijn zin! Groetjes uit het zonnige & warme Fortaleza..

Trotse zus Merle

Anthe Anthe Anthe toch..ik kan maar één ding zeggen als ik dit lees en dat is dat ik heeeel trots ben op je (en op Philip natuurlijk ook)!
Zo'n mooi project waarin je echt mensen kan helpen!
Jullie zullen op het einde van de rit met een goed gevoel en voldoening kunnen terugkeren!
Geniet van de vele ervaringen en leuke ontmoetingen! Xx

Anthe

Merci, genieten doen we tot in de hoogste graad! ;) Leuk dat je mijn verhalen meevolgt :) xx