antheinzuidamerika.reismee.nl

Projeto ‘Ponte de Encontro’

E ai gente

Laughing
,

Vandaag was een productieve dag! Ik ben namelijk een nieuw project gaan bezoeken genaamd ‘Ponte de Encontro'. Hoe ben ik bij dit project terecht gekomen? Vorige zomer toen ik reeds in Brazilië was om de werking van de organisatie ARCA na te gaan heeft Luiz mij vertelt over dit project. Luiz is een braziliaanse vriend van mij, die enkele jaren geleden ook in ARCA heeft gewerkt als surfleraar. Hij is net zoals de surfleraars van ARCA (Babu & Wilkison) heel vriendelijk en ik kan het heel goed vinden met hem. Luiz werkt nu niet meer in de surfschool van ARCA, maar wel bij het project ‘Ponte de Encontro'. Hij heeft mij vandaag een uitgebreide rondleiding gegeven binnen het project en mij ook voorgesteld aan enkele mensen die werkzaam zijn binnen dit project zoals de coördinator, sociale pedagogen, enz.... ‘Ponte de Encontro' is een project dat werkt met kinderen en adolescenten t.e.m. 17 jaar, die in een moeilijke thuissituatie leven (seksueel misbruik, mishandeling, ouders in drugswereld, enz...). De jongeren kunnen binnen dit project deelnemen aan verschillende activiteiten zoals surfen, voetbal, volleybal, percussie enz.... Daarnaast heeft dit project ook nog een apart huis genaamd ‘casa de passagem'. In dit huis verblijven kinderen en adolescenten met een moeilijke thuissituatie. Ze kunnen hier slechts voor een bepaalde periode verblijven, enkele weken tot enkele maanden, afhankelijk van de ernst van de thuissituatie. In dit huis kunnen de kinderen dan de tijd nemen om tot rust te komen en te praten over hun problemen met enkele sociale pedagogen. Overdag worden er steeds allerlei activiteiten georganiseerd voor hen, zodat de jongeren niet steeds zitten te piekeren over hun problemen thuis. Aan de hand van een aantal gesprekken (volgens een bepaalde procedure) met de ouders proberen de sociale pedagogen de thuissituatie van de kinderen terug leefbaar te maken, zodat ze na een bepaalde periode terug naar huis kunnen. Dit is natuurlijk niet altijd even makkelijk en vaak is het moeilijk om verandering te brengen in de thuissituatie. Indien de thuissituatie na een bepaalde periode nog steeds te slecht blijkt te zijn voor het kind, proberen ze dit kind naar een andere ‘opvang' te sturen waar hij/zij dan voor een langere periode kan verblijven en verder geholpen zal worden.

Vrijdag 18 mei ga ik naar een ‘evenement' georganiseerd door ‘Ponte de Encontro' in Barra do Ceará. Er zullen allerlei activiteiten zijn zoals percussie enz...ik ben benieuwd en kijk er naar uit om meer te weten te komen over dit project en hun werking.

Ziezo, tot zover wat betreft deze interessante dag met Luiz!

Ps: Onder de rubriek ‘videos' kunnen jullie een filmpje bekijken over dit project.

Ps²: Foto's van de surfwedstrijd van afgelopen zondag zijn te vinden op onderstaande site: http://www.emfocosurf.com.br/02/index.php/noticias/surf/regionais/cearense-am/item/253-circuito-hotside-cearense-de-surf-amador-2012

Veel kijkplezier en tot de volgende update!

Wink

Reacties

Reacties

moniek

Amai Anthe ! Jij blijft er wel voor gaan hé!!Gaan dat uw "chicos" worden? Wat een mooie mensen en omgeving!!! Geniet er maar goed van!! Veel succes!!x

papa

Hoi Anthe, ik ben benieuwd naar je indrukken van morgen 18 mei wat betreft het ‘evenement' georganiseerd door ‘Ponte de Encontro' in Barra do Ceará !!!
Mooi dat je je "vizier" blijft openzetten voor zulke projecten. Je besteedt je tijd wel echt heel efficiënt, chapeau hiervoor. Tot vlug nu zeker wanneer je eindelijk weer wat makkelijker online kunt komen met je nieuwe laptop zodat de communicatie weer wat vlotter kan lopen. Ik vermoed dat dan ook weer wat meer op je blog hier zal verschijnen. Hou je taai en.......ben benieuwd ook hoe het ondertussen met je portugees is gesteld?!?
Até a próxima vez.

Trotse zus Merle

Wie weet kan je Jade en mij dat nieuwe project laten zien als we eens samen in Brazilië geraken! ;)
Uw verhalen maken me alleszins heel waterachtig! Hopelijk kom je vrijdag meer te weten over 'Ponte de Encontro'..we zullen het wel horen in een volgend verhaal!
Veel succes Anthe!
X

Anthe

Merci weer voor de leuke reacties allemaal ;)
Merle: we zouden zeker samen in Brazilie moeten geraken, dan maken we er een onvergetelijke 'sistertrip' van ;D en dan laat ik jullie sowieso beide projecten zien en maken we nog een hoop andere mooie tripjes, ik heb alleszins nog genoeg ideeën waar we zeker naartoe moeten gaan..zou toch moeten lukken op een dag! Eerst natuurlijk wel geld verdienen de komende tijd, want wanneer we dan gaan doen we het tegoei he! ;D xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!