antheinzuidamerika.reismee.nl

Aula de Basquete & start onderzoek eindwerk ‘photovoice’

Oi gente,

Hier ben ik weer met een nieuwe update! Dinsdagnamiddag heeft Mouloud helaas terug het vliegtuig richting België genomen

Frown
. We hebben hier samen een superleuke tijd gehad en nu is het weer even wennen zo terug alleen. Gelukkig staat er nog genoeg op het programma! Na een kort, maar krachtig verlof in Rio ben ik nu weer terug aan de slag in de surfschool & ZiZi. Woensdagvoormiddag zijn we opnieuw naar ZiZi geweest waar we normaal gezien baseball zouden geven, maar dit is onverwachts (zoals wel vaker hier
Tongue out
) niet kunnen doorgaan aangezien er een aantal Braziliaanse stagiaires les kwamen geven. Deze stagiaires studeren net als ons ook Lichamelijke Opvoeding. Ze waren in totaal met 6 en zitten nog in hun opleiding. Aangezien Philip en ik dus geen les konden geven hebben we samen met Lucia (één van de coördinatoren van ZiZi) de verschillende lessen geobserveerd. We hebben zowel positieve als kritische feedback gegeven op de lessen van de stagiaires en we hebben ook onze mening meegedeeld aan Lucia (Wat kan beter? Hoe kan dit verbeterd worden? Wat was goed/niet goed? Enz...). Donderdagvoormiddag (5/04)heb ik samen met Philip basket geven in de surfschool. Normaal gezien was er afgesproken dat we Engels zouden geven, maar ook dit plan is (onverwachts) veranderd. Geen probleem natuurlijk, aangezien we wel vaker lessen basket gegeven hebben. De les in de voormiddag ging goed. Namiddag heb ik opnieuw (dit keer zonder Philip, aangezien hij les moest geven in ZiZi) een les basket gegeven. Ook deze les ging heel goed (Foto's en filmpjes volgen nog). Ps: Ik ga deze les niet helemaal bespreken aangezien mijn update al vrij lang zal worden, maar ik denk dat jullie wel genoeg kunnen afleiden uit de foto's en filmpjes die nog volgen. Vandaag ben ik ook al gestart met mijn onderzoek voor mijn eindwerk. Zie hieronder een korte inleiding over mijn onderzoek:

Voor mijn onderzoek in Brazilië zal ik als volgt te werk gaan. In het eerste deel van mijn kwalitatief onderzoek zal ik aan de hand van een specifiek onderzoek proberen te weten te komen wat de jongeren zelf belangrijk achten in het leven en op welke manier sport en spel invloed heeft op het zelfbeeld van de jongeren. Ik zal hiervoor gebruik maken van een kwalitatieve en participatieve onderzoeksmethode. Er werd gekozen voor de methode photovoice. Onder photovoice wordt hetvolgende verstaan: de foto krijgt een gezicht en een verhaal, een eigen stem. Je gaat als volgt tewerk: je selecteert een bepaald groepje kinderen binnen je project. Telkens ga je met één kind persoonlijk op pad zodat hij/zij één foto kan maken die voor hem/haar van levensbelang is. Je interviewt het kind en komt zo te weten waarom hij/zij net dit gekozen heeft en waarom dit zoveel waarde heeft voor hem/haar.

In mijn eindwerk wil ik per kind twee photovoices maken nl.:
1) een photovoice van iets wat hij/zij persoonlijk kiest als levenbelangrijke foto en waarom?
2) een photovoice van iets binnen het project ARCA wat voor hem/haar van groot belang is en waarom?

Op deze manier hoop ik een beter beeld te kunnen weergeven over wat er leeft binnen deze leefgroep en in welke mate het project ARCA belangrijk is voor hen. De resultaten die voortkomen uit het onderzoek worden gerapporteerd en ook de conclusies worden verwoord.

In het tweede deel van mijn kwalitatief onderzoek zal ik onderzoek doen naar de sociale en emotionele ontwikkeling van het kind door middel van deelname aan sport en spel. Welke invloed heeft de organisatie ARCA op de jongeren? Hoe evolueren deze kinderen? Leren ze samenwerken? Verbetert hun sociaal gedrag hierdoor? Ontstaat er vriendschap en vertrouwen? Komen ze op regelmatige basis terug zodat ze een vast dagpatroon beginnen aan te kweken om zo hun dag zinnig in te vullen? Welke sociale waarden kunnen hun allemaal worden bijgebracht door middel van sport en spel?

Aan de hand van bovenstaande gestelde vragen probeer ik een duidelijk beeld te scheppen op welke vlakken deze kinderen overal vooruitgang boeken. Als onderzoeksmethode zal ik hiervoor vooral de dagelijkse observatie toepassen in combinatie met interviews van zowel de plaatselijke leerkrachten als de kinderen.

Ziezo, tot zover wat betreft de uitleg over mijn onderzoek. Vandaag heb ik zowel van groep 1 (voormiddag) als groep 2 (namiddag) enkele gegevens opgevraagd (zoals naam, leeftijd,...).
Verder heb ik ook van elk kind apart een foto genomen en nadien heb ik hen enkele vragen gesteld waaronder ook deze: ‘Wat vinden jullie het allerbelangrijkste binnen het project ARCA en waarom?'. Nadat ze hierover een hele tijd hebben kunnen nadenken heb ik hen dit elk afzonderlijk laten opschrijven. Nadien heb ik nog enkele foto's genomen met hierop het kind en hetgeen hij het belangrijkste vindt in ARCA. Zo was er bijvoorbeeld een student die de surfboarden het belangrijkste vond omdat er zonder surfmateriaal uiteraard niet kan gesurft worden. Hij staat dus op de foto met enkele surfboarden. Een andere student vond de lessen Engels het belangrijkste voor zijn toekomst, een andere student vond zijn vrienden in ARCA het allerbelangrijkste, enz...De gegevens en resultaten ga ik hier niet verder uitschrijven, dit zal ik enkel in mijn eindwerk uitgebreid noteren en verwerken.

Ziezo, tot zover de voorbije dagen! Omwille van Pasen (dat hier ook gevierd wordt) zal er vrijdag (morgen dus) geen les zijn in de surfschool & ZiZi. Ik vertrek morgenvroeg samen met Philip en onze Braziliaanse vrienden (Guilherme, Rodrigo,...) naar een huisje op het strand in ‘Ponta das Dunas'. Het huis op het strand is van Rodrigo en we mogen hier 3 dagen gratis logeren. Mooi toch!

Laughing
Ben benieuwd wat ik daar weer allemaal te zien ga krijgen!

Jullie horen het wel van me!

Weetje:

  • We zitten hier al 2 dagen zonder water. Dus mijn plan om een grote poetsbeurt te houden en de was te doen is in het water gevallen. Ook het zelf koken heb ik momenteel even geschrapt aangezien er in de keuken ook geen water is. Gelukkig kunnen we een douche nemen in het andere gedeelte van het studentenhuis. Maar ik hoop toch dat het snel wordt opgelost zodat ik terug mijn eigen wc'tje en douche heb.

Quote of the day: ‘Life is a lot like surfing. When you get caught in the impact zone, you need to get right back up because you never now what's over the next wave.'

Tot de volgende!

Wink

Reacties

Reacties

giske

als ik al niet onder de indruk was ! awel nu nog meer. wat een goeie uitvalshoek voor dat eindwerk. ben heel erg benieuwd naar de gedachten gang van de kinderen. lijkt mij een heel boeiend onderwerp. maar goed dat er zoveel afleiding is nu dat mouloud terug in belgië is. zal zeker wel weer even wennen zijn zonder hem. mooi koppel vormen jullie.

mama

Amai Anthe, je bent er wel terug stevig ingevlogen na je Rio-avontuur. Terug optimaal lesgeven is blijkbaar de boodschap. Ik moet wel zeggen dat je dankzij je community-project nu een mooi proper lokaaltje hebt om Engelse les in te geven. Het staat je wel zo vooraan in de klas, als ik de foto's op je blog bekijk. Hopelijk kan je ze veel bijleren, zowel op taal- als op sportgebied.
Alvast nog veel positieve energie toegewenst !

Trotse zus Merle

Door nu aan je eindwerk te beginnen zie je waarschijnlijk hoe belangrijk het is voor de kinderen daar om een goede vriendschap, engelse les, sportmateriaal en nog veel meer te hebben en dat heb jij voor een heel groot stuk samen met Philip kunnen realiseren! Aan de hand van die interviews ga je de kinderen hun gedachten en gevoelens nog beter begrijpen! Volgens mij heeft jullie werk zeker een positief gevolg op de toekomst van deze kinderen en dat maakt jouw eindwerk zo mooi Anthe! Veel succes ermee!
X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!