antheinzuidamerika.reismee.nl

Voorstelling 'Projeto Jogos de Aprender e das Carthilhas'

Ola,

Dinsdag zijn we in de namiddag naar een voorstelling van ARCA geweest. Ik heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk te begrijpen van wat er gezegd werd en ik zal jullie dit nu zo goed en duidelijk mogelijk proberen uit te leggen. De voorstelling ging over een nieuw boekje dat ARCA heeft uitgebracht nl. ‘Cartilhas Jogos de Aprender e Brincar'. Het boekje bevat 4 onderdelen, nl.: ‘Cartilha 01: Jogos de Aprender a Conhecer'; ‘Cartilha 02: Jogos de Aprender a Fazer'; ‘Cartilha 03: Jogos de Aprender a Conviver'; ‘Cartilha 04: Jogos de Aprender a Ser'. Verder is elk boekje nog eens onderverdeeld in 3 delen, nl: ‘Parte 1 - jogos motores'; ‘Parte 2 - Atividades e brincadeiras relacionadas ao Estatuto da Criança e do Adolescente - ECA'; ‘Parte 3 - Atividades diversas'. Dit boekje werd ontworpen door Milza, Kelviane en ook de kids van ZiZi hebben hierin hun steentjebijgedragen. Doorheen het boekje wordt er gebruik gemaakt van enkele ‘mascotes' nl. een jongen (Zezinho), een meisje (Pedrita), een hond (Mingau) en een vogel (Pit)...(zie foto). Deze ‘mascotes' zijn ontworpen door de kids in ZiZi, ook de namen van de ‘mascotes' werden door hen gekozen. Het boekje is een soort van ‘werkboekje' met verschillende oefeningen zoals wiskunde, Portugees, denkspelletjes enz..., een leerrijk boekje dus! Het boekje zal vanaf nu worden uitgedeeld op verschillende scholen. Na de voorstelling van dit boekje volgde er enkele toespraken van verscheidene personen waaronder Milza, Kelviani, Onno Raadsen (stichter van ARCA) en nog enkele andere belangrijke personen. Iedereen van ARCA was aanwezig: alle sportbegeleiders, coördinatoren, sociale assistenten, Dodô (= Dorian Oliveira, stichter van surfschool), Babu, Wilkison,Bolivar en nog vele andere. De zaal zat dus goed vol! Nadien was er ook nog een uitreiking van een soort ‘diploma' voor alle sportbegeleiders in ZiZi en enkele kids van ZiZi hebben ook een klein optreden gegeven op muziek. Na afloop van de voorstelling volgde er nog een kleine receptie met natuurlijk lekkere hapjes en een drankje.

Dinsdagavond hebben we onze 2de les Portugees gehad, het was dus weer een leerrijke dag waarin we weer veel kennis hebben kunnen opdoen.

Tchau!

Ps: Foto's van deze voorstelling & het boekje volgen nog..
Ps²: Fotogeheugen van mijn blog zit al bijna vol, dus kan nietmeer zoveel foto's posten..voor meer foto's ==> facebook

Wink

Gertha & jan

Voor mij is er geen talenkennis van portugees ,dat is chinees voor mij.
Gertha heeft wel die knobbel van Frans , Duits , Engels , Italiaans ,en plat boggetter.
Een zeer rijke belevenis voor jou , maak het er beste van , tot mails. Groetjes uit Limburg.

Anthe

Dankuwel Gertha & Jan, doen we zeker! ;) Groetjes uit Fortaleza.