antheinzuidamerika.reismee.nl

Chuva & pré-carnaval !

Ola gente,

Vrijdag zijn we opnieuw een dagje naar het project ZiZi Gavião geweest. Wilkinson is met ons meegegaan en heeft ons heel duidelijk uitgelegd welke bussen we moeten nemen en waar we moeten opstappen en afstappen om naar ZiZi te gaan. Ze zorgen hier heel goed voor ons. Onderweg naar ZiZi begon het opeens heel hard te regenen, maar gelukkig zijn de regenbuien maar van korte duur. Het regenseizoen is dus stilaan begonnen. Aangekomen op ZiZi hebben Philip en ik ons even opgesplitst. Ik heb met de les van ‘turma: vermelho (5-6 anos)' bij Efigenia meegedaan en Philip heeft de les van ‘turma: azul (7-8 anos)' bij Angelica meegevolgd. Omwille van het slechte weer namen alle begeleiders hun groepen terug mee naar binnen. De begeleiders hebben dus even moeten improviseren, aangezien hun activiteiten buiten voorzien waren.

Ik vond de activiteiten heel goed, de kinderen waren heel enthousiast en ook het rendement lag een stuk hoger, iedereen was bezig. De activiteiten van Efigenia bestonden uit enkele kringspelen waaronder zingen en dansen, bepaalde dingen uitbeelden (expressie), tikkertje met verschillende variaties en tot slot ook nog pictionary. De groep van Angelica mochten iets in elkaar knutselen in de knutselkamer en de groep van Diego (9-10 anos) speelde een aantal gezelschapspelen. Na afloop van de activiteiten werd er zoals gewoonlijk weer gereflecteerd over de activiteiten en over de manier van lesgeven. Maandag zullen Philip en ik samen lesgeven aan ‘turma: vermelho (5-6 anos)'. De lessen worden ook hier steeds goed voorbereid, net zoals bij ons op de KHLim moeten de lesgevers een ‘plano de aula' (= lesvoorbereiding) maken. Het lesvoorbereidingsdocument is ongeveer op dezelfde manier opgebouwd als onze lesvoorbereidingsdocumenten op de KHLim. Na terugkomst van ZiZi zijn we nog naar een soort van pré-carnaval geweest hier in Benfica. Leuke sfeer, maar wel enorm druk (te druk).

Zaterdagochtend zijn we naar ‘Benfica shopping' geweest om een OI chip (om een Braziliaans gsm-nummer te krijgen) en goedkope gsm te kopen . ‘Benfica shopping' is een enorm groot overdekt winkelcentrum waar echt alles te vinden is en het ligt maar een paar straten verwijderd van ons studentenhuis. Heel handig dus! Jammer genoeg hebben we nog geen gsm of OI chip kunnen kopen, omdat we hiervoor blijkbaar eerst een CPF-nummer voor moeten aanvragen in één of ander gebouw dat enkel open is door de week. Het zal dus voor maandag zijn. In de namiddag zijn we met de bus naar pré-carnaval in Fortaleza geweest. Een ‘stoet' met Braziliaanse ritmes die door de straten gaat gevolgd door vele dansende brazilianen. De eindbestemming van de stoet was Praia do futuro (dichtbij het hotel waar ik verbleven ben met school in 2007, het blijf telkens weer zo een goed gevoel wanneer ik er terugkom). Foi muito bom e muito quente..heel leuk & heel warm dus!!

Zondag (morgen) gaan we naar de surfschool in Barra do Céara. Milza heeft ons vertelt dat ze de lessen in de surfschool voorlopig hebben moeten stoppen omwille van financiële problemen. Tegen eind februari hopen ze terug te kunnen starten met de surflessen (ik hoop héél hard mee!!! ). Ik kijk er naar uit om iedereen in Barra do Céara terug te zien en hopelijk ook wat te surfen.

Agora eu vou dormir..boa noite !!